Moto Filmy

Duster nie uzyskał ani jednej gwiazdki w teście NCAP

Dla porównania, jego rumuński odpowiednik otrzymał o cztery gwiazdki więcej.

Dacia nie należy do grona globalnych marek, stąd też na niektórych rynkach jej modele występują pod szyldem Renault, stąd też nie zdziwcie się, gdy zobaczycie kiedyś Dustera ze zmienionym znaczkiem. W teorii Dacię Duster oraz Renault Duster powinien różnić jedynie znaczek oraz niewielkie modyfikacje, które cenią sobie klienci na danym rynku. Jednak testy zderzeniowe wykazały, że oba pojazdy mogą różnić się również poziomem bezpieczeństwa.

W 2017 roku Dacia Duster została poddana testowi zderzeniowemu Euro NCAP i uzyskała trzy gwiazdki, co nie jest zbyt powalającym wynikiem. Co ciekawe, dwa lata później egzemplarz wyprodukowany w Rumunii został poddany temu samemu testowi przez Latin NCAP, gdzie uzyskał aż cztery gwiazdki, co mogłoby sugerować, że rumuńska marka poprawiła swój samochód. Jednak niedawny test wykazał coś zupełnie innego.

Od poprzedniego testu minęły już dwa lata i w międzyczasie rumuński SUV zaczął być produkowany również w Brazylii, stąd też Latin NCAP postanowiło poddać lokalne Renault Duster testowi zderzeniowemu, aby sprawdzić, czy oba modele różnią się standardem bezpieczeństwa. Wydawać by się mogło, że egzemplarz z roku modelowego 2022 powinien zostać poprawiony i uzyskać lepszy wynik, niż pojazd z 2019 roku, niestety było zupełnie inaczej.

Brazylijski Duster wypadł fatalnie i nie uzyskał ani jednej gwiazdki w teście zderzeniowym. Po zderzeniu czołowym pojazd wykazał oznaki wycieku paliwa, natomiast po uderzeniu z boku przewrócił się, a jedne z drzwi otworzyły się. Co ciekawe, uderzenie boczne symulowało zderzenie przy prędkości 50 km/h, co jest typową prędkością, jaką kierowcy uzyskują w mieście. Oznaczałoby to, że prawie każde uderzenie od boku w terenie zabudowanym kończyłoby się przewróceniem pojazdu.

Dodatkowo brazylijski SUV uzyskał ocenę 29,47 procent za ochronę dorosłych pasażerów, 22,93 procent za ochronę dzieci, 50,79 procent za ochronę pieszych i 34,88 procent za systemy bezpieczeństwa. Latin NCAP powiedział, że jedną z kluczowych różnic między wersjami Renault i Dacia jest brak standardowych bocznych poduszek powietrznych nadwozia i bocznych poduszek chroniących głowę w modelach ze znaczkiem Renault.

Warto wspomnieć, że w 2020 roku Latin NCAP zmieniło nieco zasady testu zderzeniowego, przez co jest on bardziej rygorystyczny. Jednak czy jest szansa, aby zmiany były aż tak duże, by Duster uzyskał aż o cztery gwiazdki mniej?

2018 Dacia Duster – zdjęcia z naszego testu

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Polecany film z naszego kanału

Czytaj więcej na temat:

Subkrybuj nasz nowy kanał YouTube i oglądaj videotesty:

Dodaj komentarz