Testy samochodów

Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI – nowy gracz

Dewizą Škody jest hasło “Simply Clever”. Starają się oni wdrażać jak najprostsze i najbardziej użyteczne gadżety oraz zabiegi stylistyczne, przekonujące do zakupu ich produktów. Głównie celują w młodych klientów, którym chcą pokazać, że ich auta też mogą wzbudzać emocje. Tylko jakie? Dziś przetestuję Rapida w wersji Spaceback.

Niestety przy względnie emocjonującym wyglądzie, z gamą jednostek jest zupełnie odwrotnie. Mamy tu dostępne silniki o pojemnościach od 1,2 do 1,6 litra i mocach w przedziale od 75 do 122 koni mechanicznych, co nie daje niestety szans na wzbudzenie emocji u osób, które lubią dynamiczną jazdę.

Silnik w testowanym egzemplarzu to popularne 1.2 TSI o mocy 105 KM, przekazuje on moc poprzez 6 biegowy manual. Po odpaleniu motoru musimy się upewnić, spoglądając na obrotomierz, czy aby na pewno go uruchomiliśmy, ponieważ na wolnych obrotach jest praktycznie niesłyszalny. Silnik ten jest stworzony do miasta, przy wyższych prędkościach (ok. 90-100 km/h) w trasie nie istnieje pojęcie elastyczności. Serce Rapida dopiero od ok. 2,5 tys obrotów zaczyna osiągać pełną moc.

Silnik charakteryzuje się umiarkowanym apetytem na paliwo. W mieście przy delikatnej jeździe Rapid palił 8,6 litra na 100 kilometrów, jednak jeśli chcieliśmy podróżować dynamicznie, spalanie wzrastało do ok. 10 litrów na setkę. Na trasie przy użyciu tempomatu udało się osiągnąć 7,9 litra na sto kilometrów.

Pomiary spalania
Cykl Śr. zużycie paliwa Mierzony dystans Śr. prędkość Lokalizacja
Miasto: 8,6 l / 100 km 60 km śr. 39 km/h Łódź
Mieszany: 8,2 l / 100 km 50 km śr. 55 km/h woj. łódzkie
Trasa: 7,9 l / 100 km 190 km śr. 85 km/h woj. łódzkie
Autostrada: 7,2 l / 100 km 60 km śr. 117 km/h A2

Kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch płaszczyznach, niezależnie od wybranej przez nas wersji wyposażenia, co ułatwia znalezienie odpowiedniej pozycji. Dla wygody w testowanym egzemplarzu kierownica posiada przyciski wielofunkcyjne do obsługi radia oraz komputera pokładowego.

Zawieszenie jest zestrojone tak aby było komfortowe, a zarazem auto prowadziło się pewnie nawet przy szybkich zakrętach. Niestety po przejechaniu odcinka pełnego nierówności komfort nie będzie na najwyższym poziomie, lecz akceptowalnym.

Fotel kierowcy jest zrobiony poprawnie, jak przystało na klasę tego auta, jest wygodny w dłuższych trasach, a zarazem zapewnia względne trzymanie boczne. Miejsca na tylnej kanapie jest wystarczająco by wygodnie podróżować. Niestety jeśli kierowca jest wysoki, to za nim pasażerowie będą mieli dopuszczalne minimum miejsca na nogi i kolana mogą się wbijać w fotel.

Testowany model był wyposażony w doświetlanie zakrętów halogenami, ksenonowe reflektory oraz spryskiwacze. Niestety po użyciu tych ostatnich nie chowały one się do końca, jest to kolejna oznaka mizernej jakości niektórych elementów.

Oszczędzono również na światłach do jazdy dziennej. W Octavii za dopłatą dostępne są LED-y, które wyglądają bardzo dobrze i nowocześnie. Niestety tutaj konstruktorzy nie przewidzieli takiego rozwiązania nawet za dopłatą, przez co wstawione są zwykłe żarówki, które nie wyglądają zbyt atrakcyjnie.

Po kilku dniach spędzonych z nową wersją Rapida, sądzę że ten samochód jest dobrą propozycją samochodu dla młodych osób, szczególnie ze względu na modną stylistykę. Z pewnością nie będą przekonani do niego amatorzy dynamicznej jazdy, z uwagi na ubogą gamę silników.

Mimo że ma on wielu konkurentów w podobnej cenie, takich jak Peugeot 308 lub Kia Cee’d, sądzę, że rozgości się on na naszych ulicach ze względu na zaufanie darzone czeską firmę przez naszych rodaków.

Tekst: Michał Ostrowski
Zdjęcia: Michał Ostrowski, Michał Śniadek

Cena od: 48 550 złotych (rok modelowy 2015)
Cena testowanego egzemplarza: 74 150 złotych

Plusy Minusy
  • Modna, młodzieżowa stylistyka
  • Rozwiązania “Simply Clever”
  • Szklana pokrywa bagażnika świetnie wyglądająca wraz ze szklanych dachem
  • Niedopracowane elementy, niska jakość plastików
  • Słabe wygłuszenie kabiny
  • Brak mocnych jednostek napędowych w ofercie

Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI – zdjęcia z naszego testu

Dane techniczne

Silnik
0,0

Czytaj więcej na temat:

Subkrybuj nasz nowy kanał YouTube i oglądaj videotesty:

Ten wpis posiada więcej niż jedną stronę:

Dodaj komentarz